Vážení rodiče, nejdříve bychom chtěly poděkovat za tu záplavu nádherných fotografií a videí z distanční výuky. Z každého snímku máme upřímnou radost. Děkujeme, jsme moc rády, že se svým dětem takto intenzivně věnujete. Mnohé z vás přikládají i další a jiné výrobky a nápady, skládanky.
Přichází měsíc duben a s ním i další téma v naší MŠ s názvem „Příroda se probouzí“.
Zima nám pozvolna dává sbohem a přichází tolik očekávané jaro.
S dětmi zkuste toto roční období charakterizovat. Na jaře – se zelená tráva, začínají kvést první květiny, je tepleji, nemusíme se už tolik oblékat, sluníčko svítí déle. Zvířátka a hmyz se probouzejí ze zimního spánku a z teplých krajin přilétají ptáci, opravují si hnízda, zvířátkům se rodí mláďata...
Počasí láká ven na vycházky, výlety a za sportem.
Náměty pro pobyt venku :
Všímejte si pučení stromů a keřů. Najděte v přírodě vrbu jívu, ukažte dětem jak kvetou „kočičky“, pozorujte je, ohmatejte, poslechněte si, jak na nich bzučí včelky a pozorujte, jak pilně sbírají pyl.
Na zahrádkách vykvetly jarní květinky – pozorujte, pojmenujte, poznávejte – sněženky, bledule, krokusy, talovíny, sedmikrásky a brzy se k nim přidají další – petrklíče, sasanky, fialky... U květinek si pojmenujte části rostlin – kořen, stonek, list, květ. Procvičte si na květinách barvy – 4 -leté děti už by měly rozeznat i doplňkové barvy – oranžovou, fialovou, růžovou.
Určitě se vám podaří zahlédnout i nějaké hejno ptáků při návratu z teplých krajin – upozorněte na ně děti, poslechněte si jejich zpěv, vyprávějte si o nich, jakou cestu už mají za sebou, co je teď čeká...
Pohybové aktivity : Zkoušejte si hrát s míčem – házejte, chytejte, trefujte se na cíl a učte děti vzájemně se vybíjet, uhýbat se před míčem. Děti mohou zkusit přehazovat míč přes lano, přes síť, koulet na kuželky. Vymyslete si různé varianty her na myslivce nebo na jelena, jak vám váš počet osob v současné době dovolí... apod.
Na výletech nechte děti zdokonalovat se v hrubé motorice a obratnosti – nechte je zdolávat přírodní překážky. Děti mohou přeskakovat kaluže, kameny, pařezy, mohou kličkovat, běhat slalom mezi stromy. Ať zkouší seskoky z různě vysokých překážek – z pařezu, klády, zídky....
Náměty pro domácí prostředí :
Tuto jednoduchou jarní básničku se dokážou naučit i ty nejmenší děti :
Slunce volá na sněženku :
„Podívej se, jak je venku!„
Slunce volá do oken:
„Děti, haló, pojďte ven!“
...ale určitě můžete vybrat i jakoukoli jinou básničku.
Pokus
Vyzkoušejte si klíčení semínek na vlhké vatě. Ideální je hrášek, řeřicha nebo obilí. Pozorujte, jak se semínko probouzí k životu, jak se každým dnem mění. Děti to velice baví, naklíčená semínka si pak můžete zasadit do hlíny. Vysvětlete dětem, co potřebuje rostlinka k životu (teplo, světlo, vodu, živiny). Starší děti na to určitě přijdou samy.
Zkuste si nějakou jarní rostlinku nakreslit nebo vyrobit. Pro malé děti je to těžké, ale mohou třeba nalepovat „kočičky“ z vaty nebo vatových tampónků. To vypadá plasticky a efektně. Nevíme, jaký máte doma dostupný výtvarný materiál, tak je pro nás těžké něco jednotného navrhnout. Malým dětem také můžete kvítky předkreslit nebo odněkud okopírovat a děti pak mohou kvítky nalepit a dokreslit stonky a listy.
Náměty navíc pro předškolní děti:
- děti obdržely bezkontaktně pracovní listy k vypracování – dohlížejte stále na správný úchop kreslícího náčiní
- trénujte uzlíky a kličky
- veďte děti k vymýšlení a hádání hádanek – střídejte se s dětmi – tvořte hádanky na základě popisu věcí , které vás obklopují. Tato hra se dá hrát všude – i v autě nebo na vycházkách. Děti by se měly naučit popsat objekt několika charakteristickými znaky. Např: „Je to malinké, hnědé, má to křidélka, lítá to na květiny, bzučí to, co to je?“ (včela)
Takto ne! : „ Je to na zahrádce, je to malé, co to je?“ - tam chybí charakteristické znaky a hádanka se nedá uhádnout.
- sestavujte z různých vámi dostupných stavebnic a mozaiek podle plánku – postupně zvyšujte náročnost , pokud nemáte nic takového, postavte si svůj vlastní obrázek např. ze sirek, tyček... a předškolák zkusí vedle postavit obrázek naprosto stejný
- děti nakreslí obrázek na téma „Rozkvetlá jarní zahrádka“ - první jarní květinky jsou většinou bílé a tak je lepší, pokud máte, kreslit na světle barevný papír
- pokud máte plastelínu, můžete si zkusit jarní zahrádku i vymodelovat – děti mají obvykle úžasné originální nápady, jak je ztvárnit – je ale potřeba, aby měly buď obrázky nebo znaly květinky tak dobře, aby si je dokázaly zpaměti vybavit.
- opakujte s dětmi rýmování slov – už jsme to s dětmi několikrát procvičovaly, snad jim to půjde – např. les - pes – ves.
kráva – tráva
čepice – opice – palice – slepice – lavice - krabice
hůl – kůl – důl – úl
švihadlo – struhadlo
bačkora – závora
mrak – drak – vlak
děťátko – poupátko – kuřátko
liška – šiška – pampeliška
klíč – petrklíč.
- zkoušejte porovnávat počty do šesti – co je více, co je méně, některé děti už dokážou trefit počet odhadem , u čísel 5 a 6 je dobré raději si předměty přepočítat, aby nedocházelo k chybám
Mnohokrát vám všem ještě jednou děkujeme za spolupráci a přejeme krásné Velikonoční svátky. Užijte si je s dětmi, jak to jen půjde.
Doufáme, že už brzy nám i dětem školky otevřou a budeme mít možnost s dětmi pracovat zase i my. Už se na děti moc těšíme. Paní učitelky.